مشتری خود را بشناسید


یکی از نمایندگان فروش شرکت کوکاکولا، مایوس و نا امید از خاورمیانه بازگشت.
دوستی از وی پرسید: «چرا در کشورهای عربی موفق نشدی؟»
وی جواب داد: «هنگامی که من به آنجا رسیدم مطمئن بودم که می توانم موفق شوم و فروش خوبی داشته باشم. اما مشکلی که داشتم این بود که من عربی نمی دانستم. لذا تصمیم گرفتم که پیام خود را از طریق پوستر به آنها انتقال دهم. بنابراین سه پوستر زیر را طراحی کردم:
پوستر اول مردی را نشان می داد که خسته و کوفته در بیان بیهوش افتاده بود.
پوستر دوم مردی که در حال نوشیدن کوکا کولا بود را نشان می داد.
پوستر سوم مردی بسیار سرحال و شاداب را نشان می داد.
پوستر ها را در همه جا چسباندم.»
دوستش از وی پرسید: «آیا این روش به کار آمد؟»
وی جواب داد: «متاسفانه من نمی دانستم عربها از راست به چپ می خوانند و لذا آنها ابتدا تصویر سوم، سپس دوم و بعد اول را دیدند.»

نظرات 2 + ارسال نظر
بهزادمنش پنج‌شنبه 19 خرداد 1390 ساعت 04:48

سلام
این مسئله دقیقا بر میگرده به شناخت فرهنگ و عادات و رسوم کشورها: یک صادر کننده موفق باید به تمام اصول ذکر شده واقف باشه این موضوع حتی از کیفیت کالا هم مهم تر است
منون برای مطلب خوبتون

مرجان سالاری پنج‌شنبه 19 خرداد 1390 ساعت 13:45

ممنون زینب جون،مطلب جالبی بود
به نظر من هم اگه مدیر فروش و بازاریاب تخصص کافی نداشته باشه و با فرهنگ و زبان کشوری که در اون بازاریابی میکنه آشنا نباشه قطعا شکست میخوره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد