راز شهرت ژاپنی ها در مورد کیفیت

شهرت ژاپنی ها در مورد کیفیت کالا مدیون یک نفر آمریکایی به نام دکتر دمینگ است که در سال 1950 توسط ژنرال مک آرتور به ژاپن اعزام شد . دمینگ که متخصص کنترل کیفیت بود به در خواست اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپنی اصول کیفیت را به ژاپنی ها آموخت . نکته ی مهم در این مورد آن بود که دمینگ به ژاپنی ها یاد نداد که چگونه اتومبیل های بهتری بسازند وی اصول اساسی کنترل کیفی را به آن ها آموخت و یک باور عمیق در آن ها به وجود آورد که تا امروز پا بر جاست و پایه ی عملکرد شرکت های خوب ژاپنی قرار دارد آن باور عمیق این بود :  

تلاش بی وقفه و پایان ناپذیر در جهت بهبود روز به روز کیفیت باعث می شود که ژاپن بتواند بازارهای جهانی را از آن خود سازد .  

دمینگ به آن ها آموخت که کیفیت این نیست که به استاندارد معینی دست یابیم بلکه کیفیت یک فرآیند دائمی و روزمره است و پایانی برای بهبود کیفیت وجود ندارد وی به ژاپنی ها قول داد که اگر اصول مزبور را به کار گیرند ظرف 5 سال محصولات کیفی ان ها بازارهای جهانی را خواهد گرفت و ظرف 10 الی 20 سال یکی از قدرت های اقتصادی جهان خواهد شد . 

 خیلی ها در آن موقع دمینگ را دیوانه به حساب آوردند اما ژاپنی ها حرفش را باور کردند و امروزه از او به عنوان پدر معجزه های ژاپن یاد می شود . از سال 1950 به بعد بزرگترین افتخار یک موسسه ژاپنی آن است که جایزه ملی دمینگ را که هر ساله به یکی از شرکت های ژاپنی اعطا می شود نصیب خود سازد .  

درسی که از این موضوع می توان گرفت آن است که باورها و عقاید ما در کار و زندگی اثر عمده ای در تصمیم ها و عملکرد ما در آینده خواهد داشت . این موضوع منحصر به صنعت - بازرگانی یا خدمات نیست بلکه به کلیه جنبه های زندگی مربوط می شود . بهبود کیفیت دائمی در روابط شخصی - در داشتن روحیه خوب - در ارتباطات اجتماعی -  در سلامت و بهداشت و در مسائل اقتصادی باید شعار ما باشد . باید همواره چشم به جلو داشته باشیم تا بتوانیم کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیم .

نظرات 2 + ارسال نظر
بهزادمنش سه‌شنبه 21 تیر 1390 ساعت 13:49

سلام
روحش شاد ای کاش امام خمینی هم ازش دعوت میکرد تا به ایران بیاید اگه میشد چقدر خوب میشد -ولی نباید یادمون بره کتاباش اومده کیه که بخونه و از اون مهمتر عمل کنه

مرجان سالاری چهارشنبه 22 تیر 1390 ساعت 00:22

سلام خانم عرفانی
مطلب جالبی بود ،ممنون
بهبود کیفیت دائمی در همه ی مراحل زندگ شعار ماست،البته نه فقط شعار امیدوارم واقعاعملی هم باشه. ولی تو بسیاری از صنایع بازرگانی و مسائل اقتصادی که نشدالبته جای نگرانی نیست بالاخره بهتر از چینی ها هستیم تو کیفیت.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد