یک مطلب کاملا غیر فمینیسمی

بهره هوشی زن‌ها به مراتب از مردها کمتر است


*************************************************************

*************************************************************



مساله اول :
آدم‌های مختلف در مواجهه با این عنوان بنا به شخصیت، جنسیت، معلومات و نگرش اجتماعی‌ای که دارن، پیش‌داوری های متفاوتی رو “ناخواسته” و قبل از خوندن اصل مطلب پیدا می کنند . به طور مشخص هیچ خانمی رو نمیشه پیدا کرد که با خوندن این عنوان، کوچکترین حس موافقی درش ایجاد شده باشه . اما درباره آقایون کمی داستان متفاوته . متحجرینِ متمایل به مردسالاری، یقینا گل از گلشون می‌شکفته و خوشحال میشن که “سند” جدیدی برای برتریِ ایدئولوژی‌شون پیدا کردن . اما دسته دوم که متمایل به روشن‌فکری هستند ( و چقدر من از واژه روشن‌فکر بدم میاد!) رفتاری نسبی خواهند داشت . ینی یا بی‌تفاوت می‌گذرن و به “سطح دغدغه” نگارنده پوزخند میزنن، با پیگیر میشن که سر از اصل ماجرا در بیارن

نیاز به توضیح نیست که اصل عنوان، کذب محض هست و هیچگونه پایه و اساسی نداره . هدف، رونمایی از شکل غالب مواجهه‌ی ما باموضوعات پیرامونمون هست . این کاملا منطقیه که ما در تقابل با موضوعات و مباحث جدید، واکنش با همون پیش‌داوری شرطی  و بدون تامل داشته باشیم . به نظر این جزء فطرت ماست و نمیشه دست‌کاریش کرد . اما تاسف بار، اصرار روی اون و عدم کنکاش در اونه .
نکته : رفتار هیجانی رو در برابر موضوعات، با “بازنگری منطقی” تلفیق کنیم که خیلی زود مسائل بی‌پایه و اساس رو به عنوان ” واقعیت نپذیریم .


مساله دوم
تصور کنید که عنوان اینطوری بود : تحقیقات موسسه معتبر DFG نشان می‌دهد که بهره هوشی زن‌ها به مراتب از مردها کمتر است .

آیا عکس‌العمل ما در مواجهه با تیتر دوم همسان با تیتر اوله ؟ مسلما خیر
اینروزها تو خیلی از خبرگزاری‌ها و کلا رسانه ها از عباراتی مثل ” یک منبع آگاه “، ” یک موسسه معتبر ” و … استفاده میشه .  عامه مردم ( که من و شما هم جزئشونیم) این قبیل توصیف ها رو از راوی به مثابه یک سند کاملا معقول فرض می‌کنیم و کمتر به سردرآوردن از صحت اون فکر می‌کنیم.

البته این اصل، فقط تو حوزه خبر و مدیا مصداق نداره . اگر کمی به پیرامون خودمون و نتیجه گیریهایی که درباره مسائل مختلف می کنیم دقیق بشید، پی‌ می‌برید که ناخواسته مفعولِ اطلاعات هجوی هستیم که مستقیم یا غیرمستقیم به ما عرضه میشه.
تصمیم گیری های هیجانی برای تعیین استراتژی‌های کلان یک شرکت می‌تونه بزرگترین لطمه این نوع نگرش به مسائل باشه . حالا این موضوع رو تعمیم بدید تو همه زندگی … فاجعست !

نکته : ما آدم‌ها، بدون اینکه بدونیم یا متوجه باشیم در مواجهه با مسائل می تونیم با چند نگرش مختلف به اون نگاه کنیم : خوش‌بین، بدبین، منطقی و هیجانی. حواسمون باشه که درگیر یک نگرش خاص، خصوصا در مواقع حساس نباشیم .
همینطور این صفحه ویکیپدیا رو حتما بخونید .


کسی نظری نداره!؟

نظرات 4 + ارسال نظر
علی یکشنبه 8 آبان 1390 ساعت 09:32

سلام
من که مطلب رو نخوندم و فقط با توجه به تیتر و (اسمایلی) که گذاشتید معلومه که ممطلب بی پایه و اساسیه...

سلام
شجاعت داشته باشید ....
یکی از اساسی ترین مطالبی است که باید بخونید.
دوتا لینک مرتبط هم داریم ...شاید بعد از اینها بتونید بخونید...امیدوارم دوستان دیگرمون قبل از خوندن نظرات مطلب را بخونند.
http://attarmarketing.blogsky.com/1389/11/08/post-171
http://attarmarketing.blogsky.com/1389/11/08/post-169
بخونید ما ضرر نمی کنیم.

علی یکشنبه 8 آبان 1390 ساعت 11:25

سلام
البته با خوندن مطلبم نظرم همینه که به قول خودتون مطلب بی پایه و اساسیه.
خوشم میاد با دید اول و فقط با خوندن عنوان از متنش درست برداشت کردم.
"اصل عنوان، کذب محض هست و هیچگونه پایه و اساسی نداره"
"خیلی زود مسائل بی‌پایه و اساس رو به عنوان ” واقعیت نپذیریم"

و ..............خیلی زود قضاوت نکنیم.....امیدوارم بخونید و به نتایج خوبی برسید..البته که تو این فضا به هر چیزی نباید زود اعتماد کرد ولی ادم می تونه از هر چیزی و جایی ,چیزی یاد بگیره.
موفق باشید

estaji دوشنبه 16 آبان 1390 ساعت 13:01

حالا بهره هوشی مرد از زن بیشتر باشه یا برعکس! با عناوین بازی کردن به نظر من فایده نداره. الان مهم اینه خودت بتونی نگاهی به اعمالت بندازی و ببینی نسبت به بقیه عملکرد زیرکانه تری داشتی یا نه

حتی اگه تیتر موضوع از برون داده های یک موسسه تحقیقاتی یا... باشه بازم من قبول نمیکردم چون بیشتر این تحقیقات بر اساس نمونه گیری انجام میشه و از میون 7 میلیارد آدم روی زمین شاید چند هزار نفر مورد مطالعه قرار بگیرند و شاید اصلا این افراد فقط از یک کشور باشن.به نظر من روش نمونه گیری همیشه در حد همون فرضیه میمونه و نمیشه اثبات قطعیش کرد

سلام اقای استاجی
نظر خوب و کاملی است ولی تا مطلب را نخونید من به هدفم از گذاشتن این مطلب خاص نرسیدم.
البته روش فکر کردن شما به متن این مطلب بسیار نزدیک هست ولی از خواندنش هم چیزهای زیبایی یاد خواهیم گرفت.
متشکرم
موفق باشید.

زهرا یکشنبه 18 خرداد 1393 ساعت 10:23

like

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد