حرف مفت

زمانی که ناصر الدین شاه دستگاه تلگراف را به ایران آورد و در تهران نخستین تلگرافخانه افتتاح شد 

 مردم به این دستگاه تازه بی اعتماد بودند. برای همین، سلطان صاحبقران اجازه داد که مردم چند 

 روزی پیام های خود را رایگان به شهرهای دیگر بفرستند. وزیر تلگراف استدلال کرده بود که ایرانی 

 

 ها ضرب المثلی دارند که می گوید «مفت باشد کوفت باشد.» یعنی هر چه که مفت باشد مردم 

 

 از آن استقبال می کنند. همین طور هم شد. مردم کم کم و با ترس برای فرستادن پیام هایشان 

  

راهی تلگرافخانه شدند. دولت وقت، چند روزی را به این منوال گذراند و وقتی که تلگرافخانه جاافتاد  

 و دیگر کسی تلگرافخانه را به شعبده و جادو مرتبط نکرد مخبر الدوله دستور داد بر سردر تلگرافخانه  

 نوشتند: «از امروز حرف مفت قبول نمی شود.»  

می گویند «حرف مفت» از آن زمان به زبان فارسی راه پیدا کرد.  

 

کلیدواژه‌ها : بازاریابی ؛ فرهنگ ؛ جامعه ؛ ترویج 

نظرات 5 + ارسال نظر
بهزادمنش پنج‌شنبه 2 تیر 1390 ساعت 03:22

سلام
سیستم بازاریابی جالبی بود؛ فقط به نظر من باید در این سیستم دو نکته لحاظ شود
۱.چه مقدار از اجناس را میتوان رایگان ارائه کرد
۲.تا چه مدت باید این کار را ادامه داد
قبل از اجرای این استراتژی باید پاسخ این سوالات را بدست آورد تا ازریابی درستی از بازار هدف شده باشد.

میلاو پنج‌شنبه 2 تیر 1390 ساعت 12:46

سلام خانم زینب
مطلبتون منو یاد کارتقریبا سه سال پیش ایرانسل انداخت .اون زمان هم ایرانسل خدمات اسمسش رو به صورت رایگان در اختیار افراد قرارداد (البته در یک زمان محدود)که از این طریق هم خودشو تو بازار جا داد (به صورت یک تبلیغ موثر )هم افرادرو به شدت به قول خودمون به اسمس بازی معتاد کرد
حتی فکر میکنم برای فروش سیم کارتاش هم از این سیاست استفاده کرد حالا نه مجانی ولی با قیمتای خیلی پایین تر از بازار و الانم داره هرچی اون زمان کاشترو چند برابر برداشت میکنه
در متن شما هم ناصرالدین شاه خیلی زیرکانه تونسته بود از فرهنگ خود مردمش به سود خودش استفاده کنه
مطلب جالبی بود ممنون
موفق باشید

کیمیایی پنج‌شنبه 2 تیر 1390 ساعت 23:53

سلام خانم زینب
مطلب جالب و آموزنده ای در ارتباط با بازرایابی است و در زمان خودش می توانیم بگیم یک شاهکار بازاریابی بوده - البته هیچ وقت سیاست های بازراریابی قدیمی نمی شه و در زمان مورد نظر استفاده کاربردی داره
البته تشخیص زمان و نحوه ارائه هر سیاست حتما قابل اهمیت است که با شکست روبرو نشه
موفق و پیروز باشید

ریحانه صباغ طبسی دوشنبه 6 تیر 1390 ساعت 23:25

سلام زینب جان
نکات بازاریابی جالبی را اشاره کردین هم شما و هم دوستان خوبمون..
به قول قدیما استفاده ها بردیم...
فکر می کنم بهتره هر چه زودتر به ارزشی که این فضا برای ما به وجود اورده و پدید اونده ی این وبلاگ خوب پی ببریم که حواسمون باشه حرفامون مفت نباشه.

مرجان سالاری سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 22:32

سلام زینب جون
به نظر من هم این شیوه بازاریابی در زمان ناصرالدین شاه عالی بوده ولی همون طور که آقای کیمیایی و بقیه ی دوستان فرمودن هر شیوه ای رو در زمان خودش باید به کار ببریم طبق فرهنگ مردم همون زمان که فکر میکنم اگر ناصرالدین شاه الان در قید حیات بود یکی از بازاریابان موفق بود.
ممنون از مطلب قشنگت
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد