معمار و پیرزن

میگویند چند صد سال پیش، در اصفهان مسجدی می ساختند.روز قبل از افتتاح مسجد، کارگرها و معماران جمع شده بودند و آخرین خرده کاری ها را انجام می دادند.
پیرزنی از آنجا رد می شد وقتی مسجد را دید به یکی از کارگران گفت:«فکر کنم یکی از مناره ها کمی کجه!»
کارگرها خندیدند. اما معمار که این حرف را شنید، سریع گفت: «چوب بیاورید! کارگر بیاورید! چوب را به مناره تکیه بدهید. فشار بدهید.»
در حالی که کارگران با چوب به مناره فشار می آوردند، معمار مدام از پیرزن می پرسید: «مادر، درست شد؟!»
مدتی طول کشید تا پیرزن گفت: «بله! درست شد! تشکر کرد و دعایی کرد و رفت.»
کارگرها حکمت این کار بیهوده و فشار دادن به مناره ای که اصلاً کج نبود را پرسیدند.  
معمار گفت:«اگر این پیرزن، راجع به کج بودن این مناره با دیگران صحبت می کرد و شایعه پا می گرفت، این مناره تا ابد کج می ماند و دیگر نمی توانستیم اثرات منفی این شایعه را پاک کنیم. این است که من گفتم در همین ابتدا جلوی آن را بگیرم!»
نظرات 2 + ارسال نظر
زینب دوشنبه 2 خرداد 1390 ساعت 21:02

سلام منم موافقم میگن ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه ست (باید همیشه جلو ضرر رو بگیری )مطلبتون قشنگ بوذ

سلام
ممنون از اظهار نظرتون

صفوی دوشنبه 2 خرداد 1390 ساعت 21:06

با تشکر از مطلب جالب شما .

من هم با اون معمار موافق هستم یک شایعه میتونه افراد رو حالا مثل متن شما یک معمار موفق یا یک مدیر یا یه فرد خوش نام رو به لبه پرتگاه بد نامی و یا حتی سقوط بکشو نه (البته شایعه برای بدنام کردن) اما اگه اون شایعه خوب باشه یا اون فردی که داره شایعه پراکنی میکنه نا خواسته به جای بد نامی به نوعی تعریف و تمجید از اون شخص یا یک شرکت یا... ببپردازه در واقع باعث پیشرفت و امیدواری برای اون فرد(شرکت ) بشه.

موفق باشید

سلام
با نظرتون کاملا موافقم؛به مطلب جالبی توجه کرده اید تا به حال از این منظر بهش فکر نکرده بودم که از عادت حالا ناشایست(شایعه پراکنی) میشه به صورت مفید استفاده کرد
ولی متاسفانه مردم ما بیشتر از منظر منفی این قضیه بهش نگاه میکنند؛ولی هر چیزی یک شروع داره؛من میخوام از جنبه مثبت روی این قضیه کار کنم (توی بیزینس) نتیجه اش رو هم حتما واسه بچه ها میزارم توی وبلاگ.
ممنون برای نظر مفید و موثرتون
پاینده باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد