چرا زنان مدیران بهتری هستند

فقط خانم ها بخوانند



<رادیو آلمان: شمار زنانی که در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف جهان به پست‌های کلیدی دست ‌یافتند رو به افزایش است. متخصصان عصب‌شناسی معتقدند توانایی‌ مدیریت و رهبری در مغز زنان، در طول تاریخ تکامل گسترش بیشتری یافته است. 




لازم نیست کار زیادی برای پیروزی انجام بدی فقط کافی موانع رااز سر راهت برداری. تو انسان شایسته ای هستی.

 
کم نیستند کسانی که معتقدند زنان مدیران بهتری هستند. عصب‌شناس معروف آمریکایی لوآن بریزندین تحقیقاتی مختلفی در مورد تفاوت‌های رفتار اجتماعی زنان و مردان انجام داده است. این تفاوت‌ها ناشی از تفاوت‌های ساختاری است که در طول تاریخ تکامل در مغز زنان و مردان ایجاد شده است. بریزندین می‌گوید به عنوان مثال به جای یک جمع فکر کردن یا "ما-فکر کردن" رفتاری زنانه است. 
 
در طول تاریخ در حالی که وظیفه مردان پاسداری از حریم خانواده و تأمین خوراک بود زنان یاد گرفتند که از بچه‌ها و سالمندان مراقبت کنند و همزمان در شرایط مختلف با سایر افراد قبیله هم کنار بیایند. عصب‌شناسان می‌گویند با اینکه شمار سلو‌لهای مغزی زنان و مردان یکسان است، اما مغز زنان کوچکتر است. علت این تفاوت فشردگی سلولهای مغز زنان است. این فشردگی در عین حال پیش‌بینی و تحلیل رفتار زنان سخت‌می‌کند. تحقیقات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌د‌هند که زنان در مقایسه با مردان در شرایط یکسان از بخش‌های بیشتری از مغز خود استفاده و با انعطاف بیشتری فکر می‌کنند. 
 
از تفاوت‌های ساختاری مغز زنان و مردان می‌توان به بخش‌های گویایی و شنوایی مغز اشاره کرد. این دو بخش در مغز زنان یازده ‌درصد گسترده‌تر از مغز مردان است. از این رو جای تعجب ندارد که زنان توانایی گفتاری بهتری دارند و قادرند احساس خود را بهتر بیان کنند. عصب‌شناس آمریکایی لوآن بریزندین می‌گوید مغز زنان اینگونه برنامه‌ریزی شده است. 
 
در مقابل بخش‌هایی که کنترل کننده تحرک بدنی، خشونت و رفتار جنسی است در مغز مردان گسترده‌تر است. ‎به عبارت دیگر مغز مردان برای تصمیم‌‌گیری در حالت فردی بهتر برنامه‌ریزی شده است. این تفاوت نیز ریشه در تاریخ تکامل انسان دارد. 
 
بخش قابل‌توجه دیگر در مغز زنان قسمت هیپوکامپ است. این قسمت از جمله مرکز حافظه احساسی است. هیپوکامپ در مغز زنان گسترش بیشتری پیدا کرده است. این بخش در مغز زنان در مقایسه با مردان در نخستین سال‌های زندگی رشد بیشتری دارد. گسترش هیپوکامپ به این معناست که زنان علاوه بر احساس همدری بیشتر با دیگران توانایی بیشتری برای به خاطر آوردن جزییات یک پشامد احساسی دارند. این در حالی است که مردان اغلب جزئیات چنین رویدادهایی را زودتر فراموش می‌کنند. 
 

به دلیل این تفاوت‌های ساختاری روشن است که مردان و زنان به دو گونه متفاوت از یکدیگر فکر می‌کنند. عصب‌شناسان می‌گویند که این تفاوت‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. به عنوان مثال ثابت شده است که تیم‌های مدیریتی که از زنان و مردان تشکیل شده نسبت به تیم‌های تک جنسیتی پویایی بیشتری دارد و در نهایت موفق‌تر ‌عمل می‌کند. 
نظرات 6 + ارسال نظر
مرجان سالاری شنبه 20 فروردین 1390 ساعت 01:12

ایول بابا ،عجب مطلب باحالی
فقط اون بالا به نظر من باید مینوشتی فقط آقایان بخوانند ،چون ماکه میدونیم مدیران موفق تری هستیم ،این آقایون هی منکرش میشن ،لااقل بیان بخونن شاید نظرشون عوض شه
حالا از شوخی گذشته مطالب جالبی از مغز انسانها رو بیان کرده بود

خوب استراتژی این جمله هم همینه دیگه مگر نمی دونستی
فقط فکر کردم اگه کسی می خواد مدیری از بین بچه های باحال ما انتخاب کنه حواسش باشه که خلاصه........
به هر حال خانم ها مقدم هستند دیگه

رضا شنبه 20 فروردین 1390 ساعت 01:20 http://reza800.blogsky.com/1390/01/20/post-46/

اگر از نگهداری وبلاگ یا سایت خسته شده اید اگر تاکنون پولی به جیب نزده اید واگر میخواهید ماهیانه بدون زحمت 100 هزار تو مان دریافت کنید پس با ما همراه شوید

به سایت ما سر بزن خیلی راحت پولدار شو 100% تضمینی

شما بازار یابی تون خیلی خوب نیست دوست محترم
یکی از دوستانتون این تبلیغ را فرستاده بود صندوق پستی اونجا هم توجه بیشتر م یشه و متمرکز تر و هم بقیه افراد نمی فهمن که این طرح رااینجا فرستادی ...

معصومه بهاری شنبه 20 فروردین 1390 ساعت 07:20

سلام

مطلب جالبی بود و همینکه اولش عنوان کردین فقط خانم ها بخونن آقایون بیشتر براشون جلب توجه کرد که مطلب رو بخونن.

من با این مقاله موافقم همینکه خانومها در مدیریت خونه موفق تر هستند و با وجود شاید کار بیرون از منزل بازهم به راحتی همه مسائل رو حل می کنن و هرچیزی جای خودش قرار داره نشون از توانایی بهتر زنان در مدیریت داره.

علیک سلام خانم بهاری عزیز

شما به حق مطلب اشاره کردین به مرجان هم گفتم قضیه همینه که گفتید و بس...

راستی فکر می کردم شما به مدیریت اداری خیلی بیشتر از اینها بها بدین چی شد که از خانه شروع کردید...
هر چند از هر چه که بگذریم اخرش می ریم خونه...

مرجان سالاری شنبه 20 فروردین 1390 ساعت 23:40

زرنگی ؟فکر کردی فقط خودت میدونی ؟
اینو گفتم تورو امتحان کنم .
اینقدر دلم از بعضی از آقایون پر بود ،اینو نوشتم که بگم آقایون بدونیدخلاصه این خانم ها ...............(حواستون جمع باشه)

معصومه بهاری یکشنبه 21 فروردین 1390 ساعت 11:48

سلام ریحانه جان و ممنون

من برای این از خونه شروع کردم چون یک جامعه و اجتماع کوچیکه. اگه به خونه به چشم یک سازمان کوچیک نگاه کنیم کارهای مختلفی باید در این محیط انجام بگیره درست مثل یک سازمان:
هدف داره
امنیت و رفاه می خواد
مدت فعالیتش نامحدوده
هرچی زمان می گذره رشد می کنه
و خیلی چیزهای دیگه. حالا اگه قرار باشه یک خانم بعنوان مدیر یک خونه که یک سازمان کوچیکه نتونه وظایف رهبری و مدیریتش رو خوب انجام بده قطعا در مدیریت سازمانهای دیگه هم دچار مشکل میشه.

دم شما گرم خانم بهاری
شما که می دونم در سازمان خودتون باید خیلی موفق باشید و حالا می بینم که نگاه کامل و روشنی به انواع مدیریت خرد و کلان دارین اول به خودتون و رئیستون تبریک می گم دوم هم از شما می خوام که یه کم به ما کمک کنید در افزایش شناخت و درک درستتر از سازمان.البته تا اینجا هم من خیلی چیزها از شما یاد گرفتم.
مرسی

رضا یکشنبه 28 فروردین 1390 ساعت 16:39

بله اقا سهراب گوهری بزارین مهر ورودتون خشک بشه بعد جای اقا رضا شکلک بزارین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد