برنامه ریزی منابع انسانی با رویکرد استراتژیک

برنامه ریزی منابع انسانی با رویکردی استراتژیک 

از آنجا که امروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجادکننده قابلیتهای اساسی هر سازمان است، پس یکی از عمده تریـــــن برنامه ریزیهای سازمانی، برنامه ریزی منابع انسانی است. عامل مهم برای وجود برنامه ریزی منابع انسانی، برنامه ریزی جهت نیل به نیازهای مهارتی، آموزشی و درنهایت بهسازی منابع انسانی است. موثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی کارآمدتر کردن کارکنان سازمانها از طریق بهبود و بهسازی آنان است و آنچه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد این است که بهبود منابع انسانی تنها با آموزشهای فنی و تخصصی حاصل نمی شود بلکه ازطرق متعدد به توسعه کارکنان پرداخت و این مهم جزء با اعمال مدیریت استراتژیک در قلمرو مدیریت منابع انسانی امکان پذیر نخواهد بود.

با توجه به اینکه منابع انسانی، منبع استراتژیک برای سازمانها محسوب می شود، جزء مهم و لاینفک مباحث برنامه ریزی استراتژیک است و اکثر برنامه ریزیهای سازمانی و منابع انسانی ماهیت راهبردی دارند. از عمده ترین عواملی که موجب نگرش جدید در برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی شده است روند تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمانهاست که همواره با آن مواجه اند. اگر سازمانها می خواهند همسو با این تغییرات باشند بایستی نگرش جامع و راهبردی داشته و الزامات گوناگونی را مدنظر قرار دهند. در عصر حاضر، اساسی ترین منبع رقابتی سازمانها، منابع انسانی کارآمد یا کارکنان دانشی هستند. درعین حال، بسیاری از سازمانها فاقد تخصص و مهارت لازم هستند که بتوانند به طور موثر برنامه های استراتژیک منابع انسانی را تهیه کنند.  

  

ادامه دارد....

نظرات 1 + ارسال نظر
مرجان سالاری جمعه 19 فروردین 1390 ساعت 00:33

سلام خانم بهاری
مقاله ی خیلی جالبی است
ادغام مدیریت منابع انسانی با مدیریت استراتژیک سازمان،عالیه
البته فکر میکنم همه ی سازمان ها باید داشته باشن که پیروز بشن.ولی نمیدونم کدوم سازمانه که این روش رو به درستی در سازمانش اجرا میکنه ،نظرمو میذارم تا ادامه ی مقالرو بخونم یه کمی اطلاع کسب کنم بعد.
بی صبرانه منتظر ادامه ی مقاله هستم
در ضمن خانم بهاری با مطالب خوب شما و همچنین نظراتتون وبلاگمون داره کم کم پا میگیره
خیلی ممنون از شما دوست عزیز

سلام دوست خوبم

ممنون از اینکه با نظرات خوبت منو تشویق به گذاشتن ادامه مطالب می کنید.

نظراتتون به من خیلی خیلی کمک می کنه.

بازم تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد